ÎNSELATI SI NAIVI Zeci de bârlãdeni au cãzut victime infractorilor care folosesc cu succes metoda „Accidentul”, pierzând sume importante, uneori de mii de euro. Numai în ultima sãptãmânã, la Politia Bârlad s-au prezentat sase victime înselate care au depus plângere, ultima fiind de acum douã zile, când un bârlãdean a fost pãgubit de 2065 de euro! De la începutul anului 2014, la nivelul judetului Vaslui au fost înregistrate 54 dosare penale, în care politistii efectueazã cercetãri, în vederea identificãrii autorilor. Cea mai mare înselãtorie a avut loc tot printre bârlãdeni, o femeie fiind înselatã acum zece zile cu peste 5300 de euro. Politistii trag un semnal de alarmã, pentru cã la Bârlad s-a înregistrat de curând o plângere prin care un cetãtean a fost înselat de 4000 de euro, dupã ce a contactat pe site-ul de anunturi tocmai.ro pe un cetãtean care vindea o masinã. Metoda ineditã prin care a fost înselat, i-a pus pe jar pe politistii bârlãdeni care au de lucru pânã peste cap cu aceste metode de înselãtorie care, iatã, au gãsit naivi destui la Bârlad. Politistii dau si câteva recomandãri cetãtenilor, care nu trebuie sã se lase înselati atât de usor.
În ultimele douã sãptãmâni, politistii bârlãdeni au primit mai multe sesizãri ce au ca obiect comiterea de infractiuni de înselãciune sau tentative la infractiunea de înselãciune, sãvârsite prin metoda cunoscutã si intens mediatizatã – „Accidentul”. Desi unele dintre persoanele înselate au recunoscut cã anterior momentului în care au cãzut victime escrocilor au luat la cunostintã despre astfel de cazuri, au fost convinse de realitatea evenimentului descris prin telefon si au dat curs solicitãrilor, devenind astfel, la rândul lor, victime ale infractorilor. Cel mai mare prejudiciu înregistrat a fost în cazul unei femei de 67 ani, din municipiul Bârlad, care a fost a fost apelatã pe telefonul fix de cãtre persoane necunoscute, care s-au recomandat a fi fiul sãu si respectiv avocatul acestuia. Potrivit persoanelor respective, fiul ei a provocat un accident de circulatie în urma cãruia o femeie a suferit vãtãmãri corporale si cu care a ajuns la o întelegere: pentru a nu fi arestat, trebuie sã-i dea acesteia suma de 5000 euro. Femeia înselatã a depus pe numele unei persoane necunoscute 4520 euro si 4689 lei, prin intermediul unui serviciu de transfer bancar. Și-a dat seama de faptul cã a fost victima infractiunii de înselãciune în momentul în care fiul sãu a revenit la domiciliu, dupã care a sesizat politia. Pe 29 iunie, la Politia Bârlad s-a prezentat un alt cetãtean, Costache S., de 64 de ani, din localitate, care a fost înselat prin aceeasi metodã „Accidentul” de 2065 de euro. „Cetãteanul ne-a relatat cã a fost contactat pe telefon pe la ora 10.50, de un cetãtean care s-a recomandat ca fiind fiul sãu, i-a spus si numele, solicitându-i sã trimitã urgent suma de 5000 de euro prin Western Union, deoarece a comis un accident de circulatie, care s-a soldat cu vãtãmarea unei femei. Si banii îi erau necesari sã-i dea victimei sã nu depunã plângere. Omul era convins cã este fiul sãu la telefon, a trimis 2000 de euro cãtre Cãtãlin Damian si Patilea Daniel Marin, precum si codurile de reîncãrcare de la cinci cartele Orange, în valoare de 65 de euro. În timp ce încerca sã facã rost de ceilalti 3000 de euro, a fost sunat de fiul sãu, care i-a spus uimit cã el n-a fãcut niciun accident si nici nu are nevoie de banii tatãlui. Abia atunci omul s-a dezmeticit si a venit la politie”, ne-a relatat comisarul Marinel Gâlcã, adjunctul comandantului Politiei Bârlad.
Alte cazuri … în numai câteva zile
La fel a pãtit si Gheorghe B. din Bârlad, care a fost sunat de persoane necunoscute, una dându-se drept nepotul sãu, care i-au solicitat 5000 de euro. Omul a scos din bancã 700 de euro dar când sã-i trimitã prin Western Union l-a sunat nepotul sãu adevãrat care a infirmat cã ar fi fãcut vreun accident. Alt caz, al unei femei, Gabriela A., de 36 de ani din Bârlad, care a fost sunatã si ea cã fiul a fãcut un accident si i s-au cerut bani, dar din fericire, fiul ei locuia în apropiere si femeia si-am dat seama cã nu este decât o înselãtorie. Pe 26 iunie, Constantin M., de 85 de ani, din Bârlad a fost înselat cu suma de 10 000 de lei, pentru a plãti si el „victima” unui accident, chipurile provocat de nepotul sãu, iar omul s-a „conformat” si a îngrosat rândurile victimelor pãgubite!
Înselat prin metoda… cumpãrãrii de pe tocmai.ro
Un alt bârlãdean a fost înselat cu 4000 de euro, printr-o metodã ineditã. El a contactat pe e-mail o persoanã din Arad, care avea pus un anunt de vânzare a unei masini. Cel din Arad l-a convins pe cetãteanul din Bârlad sã îi arate cã este „solvabil” si sã-i trimitã o copie a contului sãu de pe Moneygram, din care sã reiasã cã are cei 4000 de euro în cont. Dupã ce i-a trimis în e-mail copia, omul s-a trezit cã cineva i-a scos banii din cont si când a vãzut asa a fugit imediat la politie reclamând cã a rãmas si fãrã bani si fãrã masinã, deoarece s-a constatat cã anuntul era …fals.
Politistii recomandã insistent: ATENTIE!
„Reamintim modalitatea (cu putine variatii) prin care infractorii se îmbogãtesc, pe seama unor persoane care dau curs cu usurintã solicitãrilor telefonice de a depune bani în conturile unor persoane necunoscute. Infractorii utilizeazã calitãti false (în general rudã cu victimele înselãciunilor, avocat, procuror) si solicitã telefonic diferite sume. Banii sunt ceruti sub pretextul cã rude apropiate (fiu, fiicã, ginere) sunt în spital sau au fost retinute de organele de politie pentru sãvârsirea unor accidente de circulatie (cu victime decedate sau rãnite grav). Banii solicitati reprezintã onorariul avocatului sau trebuie plãtiti victimei presupusului accident, pentru a fi evitatã întocmirea unui dosar penal si pedeapsa cu închisoarea. Victimele sunt în general alese din rândul persoanelor vârstnice, vulnerabile, usor de impresionat, care au membri din familie în strãinãtate si care detin bani la domiciliu. În prima fazã, sunt contactate pe telefoanele fixe, fãrã afisaj electronic automat al numãrului apelant, aceasta fiind o mãsurã de precautie a infractorilor. Pentru reusita unor astfel de actiuni, acestia mizeazã pe mai multi factori: incapacitatea de a evalua veridicitatea situatiei în stare de anxietate si conditii presante; empatia sau compasiunea ridicatã a victimei înselãciunii, precum si predispozitia acesteia de a se încrede usor în oameni. Sub imperiul emotiilor cauzate de cele aflate, de cele mai multe ori, victimele nu mai retin detaliile discutiilor si sunt usor influentabile, astfel încât, cu foarte mare usurintã, acceptã sã transfere sume importante pe numele unor persoane pe care nu le cunosc, indicate de cãtre escroci.” precizeazã Alina Tonicã, purtãtorul de cuvânt al IPJ Vaslui.
Adesati-vã organelor competente!
Oricine poate fi implicat într-un accident de circulatie, dar, într-un moment critic ca acesta, singura urgentã este cea medicalã, nicidecum aspectul financiar. Atât victima, cât si autorul unui accident rutier nu au nevoie de bani ca sã primeascã îngrijiri medicale de urgentã. De asemenea, în conformitate cu reglementãrile în vigoare, un accident de orice fel, mai ales unul rutier grav, este anuntat de persoane oficiale, abilitate sã facã acest lucru. Primul sfat al politistilor pentru a evita o astfel de înselãciune este sã verificati dacã ruda respectivã este într-adevãr rãnitã sau a avut un accident, dându-i un telefon. Trebuie retinut cã nici Politia, nici Parchetul, nu retin telefoanele mobile ale celor implicati într-un accident rutier. De asemenea, cereti date despre unitatea medicalã, de politie sau Parchet unde s-ar afla ruda si sunati la acele unitãti pentru confirmare. În niciun caz nu dati crezare imediat unor „povesti” anuntate telefonic de persoane care pretind cã au calitate oficialã, ci verificati informatia printr-un apel la 112 sau sesizati cea mai apropiatã unitate de politie. În cazul în care vã apeleazã telefonic astfel de persoane, amânati cât puteti si verificati dacã informatia comunicatã este adevãratã sau nu. Solicitati interlocutorului cât mai multe detalii cu privire la evenimentul invocat (localitatea de producere a evenimentului, spitalul unde este internatã victima, date de contact etc). Dacã nu vã sunt oferite astfel de informatii, solicitati o întâlnire directã pentru a le da banii si sunati în acelasi timp la 112, cerând ajutorul Politiei. Se mãresc astfel sansele de a identifica infractorii si de a-i prinde în flagrant.
* Nu rãspundeti unor solicitãri prin care vi se cere sã depuneti diverse sume de bani într-un anumit cont, indiferent de motivul invocat! Ignorarati mesajele în care vi se spune cã ati fost desemnat câstigãtor, la concursuri la care nu ati participat. Este foarte posibil ca cineva sã încerce sã vã însele. Nu achitati niciodatã în avans sume de bani pentru ridicarea unor premii; plata impozitelor sau a altor taxe se realizeazã ulterior încasãrii acestora! Dacã aveti dubii, luati legãtura cu reprezentantii companiilor respective (de telefonie, de fabricare a autovehiculelor, de electrocasnice sau turism).
* Nu oferiti nici un fel de date cu caracter personal prin intermediul convorbirilor telefonice, indiferent de calitatea invocatã de interlocutor! Persoanele juridice nu vã vor solicita astfel de date.
* Nu trimiteti coduri de reîncãrcare electronicã a cartelelor telefonice unor persoane strãine, indiferent de calitatea pe care acestea sustin cã o au! Dacã ati fãcut totusi acest lucru, nu distrugeti documentele de reîncãrcare. Pe baza acestora, politistii pot identifica autorii unor astfel de înselãciuni.