spot_img
spot_img
0.9 C
Vaslui
27-dec.-2024

Bătaie de joc pe bani europeni/ Centura Tecuciului zace abandonată în promisiuni

- Advertisement -

Zona în care ar fi trebuit să se înalţe pasajul de trecere peste calea ferată al centurii ocolitoare a Tecuciului arată dezolantLucrările în valoare de 11 milioane de euro au fost sistate şi nimeni nu ştie când vor reîncepe sau dacă măcar au fost scoase la licitaţie


O centură ocolitoare, la standarde europeane, care să facă legătura între DN 24 şi DN 25, reducând timpul de tranzit prin municipiul Tecuci, îmbunătăţind traficul şi reducând numărul accidentelor mortale pe această rută, gata în decembrie 2013. Suna prea frumos ca să fie adevărat. Din păcate, realitatea de la faţa locului o confirmă. Zona în care acum ar fi trebuit să se înalţe, mândru, pasajul de trecere peste calea ferată al centurii arată dezolant. Un drum prost, de pământ duce către câteva schelete de fier – viitorii piloni de susţinere a pasajului – care se înalţă din loc în loc. Doar unul a apucat să fie îmbrăcat în beton, restul sunt doar fierătanii, la baza cărora ploile au format lacuri de acumulare. Nu munceşte nimeni. Doar un nene, într-o gheretă pitită lângă linia ferată, păzeşte „investiţia”.
Pe site-ul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, însă, totul e frumos. Construcţia Variantei de Ocolire Tecuci (centura) figurează în secţiunea „proiecte finanţate prin instrumente structurale”, cu o valoare totală eligibilă de 70.648.637 de lei (fără TVA), din care 48.606.351 de lei reprezintă contribuţia nerambursabilă a Uniunii Europene prin Fondul European de Dezvoltare Regională, diferenţa fiind asigurată prin bugetul de stat. Documentul, actualizat pe 3 septembrie 2013, precizează că, pentru construcţia centurii, valoarea contractului semnat pe 12 martie 2012 cu Sociedade de Construcoes Soares de Costa SA este de este de 49.019.254,74 de lei (fără TVA) din care 41.666.366,53 de lei contribuţia UE, iar 7.352.888,21 de lei de la bugetul de stat. Data începerii lucrărilor a fost 18 iunie 2012, iar perioada de execuţie este de cu 540 de zile (18 luni). Pentru supervizare, contractul în valoare de 757.116 de lei (fără TVA), din care contribuţia UE este de 643.548,60 de lei, restul de la bugetul de stat, a fost încheiat cu SC Luca Way SRL.
CNADNR nu suflă însă niciun cuvinţel despre stadiul actual al lucrărilor – sistate!

Ghinion din faşă!

Tecucenii nu uită că despre centură li se vorbeşte de pe vremea Alianţei D.A. PD-PNL. În 2005, centura a pierdut în fata Centrului de Afaceri din Galaţi. Dacă la prima evaluare a proiectelor, făcută la Agenţia de Dezvoltare Regională, centura fusese cap de listă, cel mai important proiect al Regiunii, la o evaluare naţională, Centrul de Afaceri, aflat în coada listei, a devenit eligibil, iar centura a rămas în aşteptare, fără fonduri. Din păcate, nici Centrul de Afaceri (clădirea neterminată din coasta Prefecturii) n-a avut noroc, fiind şi el abandonat.

A doua neşansă

Ghinionul părea să se fi spart în martie 2012, când ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare, semna contractul de executare a centurii ocolitoare, care urma să aibă o lungime de 6,945 de km, două pasaje, opt podeţe şi trei intersecţii, implicând exproprierea pentru cauză de utilitate publică a 200.000 de metri pătraţi de teren. Lucrările urmau să dureze 18 luni, adică până în decembrie 2013. Nazare se mai şi lăuda că finanţarea lucrării nu era prinsă iniţial pe lista investiţiilor pe 2012, dar a avut noroc de economiile făcute de Anca Boagiu la licitaţii. Sau poate doar un noroc electoral…
Constructorul ales de CNADNR din zece ofertanţi, Sociedade de Construcoes Soares de Costa SA, a subcontractat lucrarea către SC Atlas SA. Paradoxal, Atlas se laudă şi acum pe site-ul propriu cu execuţia centurii Tecuciului, ba mai şi postează câteva fotografii de pe şantier, în condiţiile în care, după 15 luni de la data începerii a lucrărilor, executase 14,77 la sută din lucrare, iar în iunie 2013 şi-a retras utilajele şi a încetat activitatea.
CNADNR a decis, la finele lunii septembrie 2013, rezilierea contractului de execuţie a lucrărilor, pe motiv că nu au fost respectate clauzele contractuale şi termenele de execuţie, iar întârzierile acumulate nu au fost recuperate. „Pentru finalizarea lucrărilor, CNADNR are în vedere pregătirea documentaţiei de atribuire pentru relicitarea contractului”, aflam, la finele anului trecut, dintr-un răspuns oficial primit de deputatul PNL Victor Paul Dobre, care întrebase Guvernul despre soarta centurii.

Treaba-i bună, dar mai durează

Deşi am încercat să aflăm de la CNADNR dacă a fost lansată licitaţia pentru un nou constructor, nu am primit încă un răspuns. Pe lista licitaţiilor în derulare pe siteul CNDR am găsit un singur contract legat de centura Tecuciului: unul de prestări servicii pentru întocmirea documentaţiei cadastrale în vederea dobândirii prin expropriere/transfer a imobilelor necesare executării lucrărilor de construcţie. Nimic despre desemnarea vreunui constructor.
Şi în vreme ce lucrările zac abandonate, tot traficul greu îşi croieşte drum pe străzile Nicoreştilor, Pamfile, Transilvaniei, 1 Decembrie, zgâlţâind din temelii clădiri de patrimoniu, spre disperarea tecucenilor. Ca să nu mai vorbim de speranţele localnicilor că o centură ar putea renaşte economic zona de sud a oraşului aflată în părăsire.

Cititi: http://www.viata-libera.ro/politica-administratie/53186-galati-viata-libera-cotidian-bataie-de-joc-pe-bani-europeni-centura-tecuciului-zace-abandonata-in-promisiuni

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.