spot_img
spot_img
1.2 C
Vaslui
26-dec.-2024

Beneficiarii de ajutoare sociale – la control

- Advertisement -

CONTROL Pe parcursul anului 2013, inspectorii Agentiei Judeteane pentru Plãti si Inspectie Socialã Vaslui au demarat o serie de controale tematice pentru verificarea persoanelor din judetul Vaslui care au cerut si beneficiat de diverse tipuri de ajutoare sociale, si asupra cãrora plana suspiciunea cã ar fi cerut necuvenit diverse sume. Conform controlului efectuat, din totalul de 4458 persoane verificate, suspiciunile s-au confirmat în cazul unui sfert dintre acestia, respectiv în 1087 cazuri. Au fost verificati beneficiari atât ai ajutoarelor de încãlzire, de venit minim garantat, de alocatii pentru sustinerea familiei sau alocatii de stat pentru copii, dar si activitatea Comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap sau a centrelor rezidentiale, centre de recuperare si reabilitare neuropsihiatricã a persoanelor adulte.

În urma unui control efectuat de Curtea de Conturi la AJPIS Vaslui în anul 2012, au fost identificate un numãr de 594 persoane care au beneficiat în mod necuvenit de diverse tipuri de ajutoare sociale. Ulterior, în anul 2013, inspectorii AJPIS Vaslui au efectuat o serie de controale tematice, în urma a sase campanii desfãsurate la nivel national, verificãrile scotând la ivealã o serie de nereguli din partea aplicantilor la diverse tipuri de ajutoare sociale, în general fiind vorba de nedeclararea corectã a venitului obtinut pe familie. De exemplu, în urma controlului bazat pe risc pentru stabilirea, acordarea si plata indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului si a stimulentului de insertie, control desfãsurat în perioada 18.03 – 20.05.2013 de cãtre inspectorii AJPIS, din totalul de 484 beneficiari asupra cãrora existau suspiciuni, au fost verificati 481, fiind confirmate un numãr de 27 cazuri. Valoarea ajutoarelor primite necuvenit se ridicã la 65.967 lei, celor 27 persoane fiindu-li-se emise decizii de recuperare a debitului, sumele fiind recuperate integral. La AJPIS Vaslui au fost înregistrate la sfârsitul anului 2013 un numãr de 1923 dosare aflate în platã pentru acordarea de indemnizatii pentru cresterea copilului. În aceeasi perioadã a anului trecut, respectiv aprilie – iunie 2013, a fost efectuat un control în ceea ce priveste persoanele asupra cãrora plana suspiciuni cu privire la plata alocatiei pentru sustinerea familiei. Din totalul de 1932 beneficiari identificati cu suspiciuni în ceea ce priveste dosarele depuse, au fost verificati un numãr de 1679, confirmându-se 626 cazuri. La nivelul judetului Vaslui, în 2013, au fost depuse un numãr de 3643 cereri pentru acordarea alocatiei de sustinere a familiei. „În urma activitãtii de control privind programul de platã a alocatiei pentru sustinerea familiei, s-a constatat cã, pentru un numãr de 573 beneficiari s-au efectuat plãti necuvenite, în cuantum total de 130.703 lei, pentru care s-au emis decizii de recuperare a debitelor”, a declarat Sorin Prepelitã, directorul executiv al AJPIS Vaslui. O altã actiune, de verificare a conformitãtii dosarelor persoanelor care au solicitat si primit ajutor social, respectiv venit minim garantat, a vizat un numãr de 540 beneficiari asupra cãrora planau suspiciuni, din care au fost verificati prin sondaj un numãr de 447 persoane. Dintre acestia, au fost confirmate 87 cazuri în care solicitantii nu ar fi avut dreptul sã primeascã acest ajutor social, fiind emise un numãr de 80 de decizii de recuperare pentru o sumã totalã de 61.949 lei. Un alt control tematic, desfãsurat la nivel national, a fost fãcut pentru verificarea unui numãr de 1288 beneficiari la nivelul judetului Vaslui asupra cãrora existau suspiciuni cu privire la primirea, în mod necuvenit, a alocatiei de stat pentru copii. În urma controlului, au fost identificate 4 cazuri de persoane care au beneficiat, în mod necuvenit, de plãti în valoare de 1302 lei, si cãrora li s-au emis decizii de recuperare. Pe parcursul anului 2013, la nivelul judetului, au fost înregistrate 10.293 dosare noi pentru acordarea alocatiei de stat pentru copii, procentul celor care au beneficiat în mod necuvenit de aceste ajutoare fiind insignifiant.

Beneficiarii de ajutoare pentru încãlzire, luati la verificat

Conform legii, pentru minim 60% din cererile depuse de persoanele cu venituri reduse pentru a beneficia de ajutoare financiare pentru încãlzirea locuintei se face anchetã socialã. Suplimentar, pe parcursul anului 2013, inspectorii AJPIS Vaslui au efectuat controale de risc privind stabilirea, acordarea si plata ajutoarelor pentru încãlzirea locuintelor, controale efectuate în perioada 19.07 – 30.09.2013. La nivelul judetului Vaslui, au fost verificate un numãr de 660 beneficiari a acestui tip de ajutor asupra cãrora existau suspiciuni privind conformitatea datelor înscrise în declaratiile pe propriile rãspundere depuse la dosar, fiind confirmate un numãr de 309 cazuri. „În urma activitãtii de control privind programul AJC, s-a constatat cã, pentru un numãr de 150 beneficiari au fost efectuate plãti necuvenite, în cuantum total de 13.936 lei, pentru care au fost emise decizii de recuperare, debitele fiind recuperate în totalitate. În afara esantionului cuprins în campania tematicã desfãsuratã la nivel national, au mai fost identificate alte 52 de persoane care au beneficiat în mod necuvenit de ajutoare pentru încãlzire, în cuantum total de 9.031 lei, si cãrora, la fel, li s-au întocmit decizii de recuperare a debitului. Fatã de numãrul total de aproape 23.000 de cereri pentru ajutoare de încãlzire depuse la institutia noastrã, considerãm cã numãrul persoanelor care au beneficiat în mod necuvenit de aceste ajutoare este foarte mic, în general cetãtenii judetului Vaslui întelegând sã fie corecti în ceea ce priveste declararea conformã a veniturilor proprii”, a adãugat directorul executiv Sorin Prepelitã. Un alt control tematic efectuat anul trecut a vizat suspiciunile cu privire la conformitatea cererilor adresate pentru acordarea si plata beneficiilor de asistentã socialã pentru sprijinirea persoanelor cu nevoi speciale. Astfel, au fost verificate 44 cazuri, fiind confirmat un numãr de 34 suspiciuni, din care în douã cazuri, au fost efectuate plãti necuvenite în valoare totalã de 14.650 lei, persoanelor în cauzã fiindu-li-se emise decizii de recuperare a debitelor. În sfârsit, o altã actiune de control a inspectorilor IJPIS a vizat modul de functionare a comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, a serviciilor de evaluare complexã a acestor persoane, dar si modul de respectare a standardelor specifice de calitate pentru centrele rezidentiale, centre de recuperare si reabilitare neuropsihiatricã a persoanelor adulte. Dacã în cazul controalelor care au vizat modul de functionare a comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, dupã identificarea unui numãr de 2770 persoane adulte cu handicap care detin certificate cu valabilitate lunarã nu au fost identificate nereguli privind organizarea si functionarea Comisiei de evaluare sau privitoare la accesabilitatea imobilului în care aceastã comisie îsi desfãsoarã activitatea, nu acelasi lucru se poate spune despre centrele rezidentiale, centre de recuperare si reabilitare neuropsihiatricã a persoanelor adulte. „În urma controlului efectuat de inspectorii nostri pe aceastã tematicã, au fost identificate 5 cazuri de existentã în aceste centre de beneficiari cu alte tipuri de handicap decât cel neuropsihic, din care unul este un caz social. S-a mai constatat faptul cã mobilierul din dormitoare si din camera destinatã activitãtilor zilnice din aceste centre este vechi si deteriorat, iar episoadele de automutilare ale beneficiarilor nu sunt consemnate în Registrul pentru incidente deosebite, si nici în referatele întocmite de personalul aflat în turã. Fatã de aceste aspecte, au fost atentionate conducerile centrelor în cauzã sã ia mãsuri pentru reglementarea situatiilor”, a declarat Sorin Prepelitã, directorul executiv al AJPIS Vaslui. În total, prin aceste controale tematice efectuate de inspectorii AJPIS în decursul anului trecut, au fost verificate 4458 persoane, au fost confirmate suspiciuni în cazul unui sfert dintre acestea, respectiv în 1087 cazuri. În toate aceste cazuri au fost emise decizii de recuperare a sumelor primite necuvenit, sumele fiind recuperate în totalitate.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.