Colegii şi profesorii lui Robert, băiatul de 14 ani care s-a sinucis în urmă cu două zile, au rămas surprinşi de gestul lui. Nimic din comportamentul său de la şcoală nu i-a făcut că bănuiască frământările sufletului său chinuit. CITIŢI AICI comentarii ale unor foşti colegi de la „Racoviţă“ care arată că Robert era un băiat foarte inteligent, ce ieşea în evidenţă. „De cele mai multe ori, în spatele unei tragedii se ascund alte probleme care există în familie şi în sufletul unui copil”, spun specialiştii.
Aici a continuat un program intensiv de pregătire. „Nu ştim exact de ce a cerut transferul, dar bănuiesc că este vorba despre faptul că «Moisil» este specializat pe informatică, în timp ce aici, la «Racoviţă», studia disciplina la opţionale. L-am mai văzut de atunci, pentru că venea la mama lui (n.r. – profesor de informatică la Colegiul «E. Racoviţă») şi era bine. Este de neînţeles gestul lui; am discutat cu elevii de la clasa la care sunt diriginte şi care îl cunoşteau destul de bine. Copiii sunt la fel de surprinşi“, a subliniat Marinel Şerban, profesor de informatică la „E. Racoviţă“. Cadrele didactice din colegiu îşi amintesc că tânărul studia la informatică şi în timpul liber, iar pauzele îl prindeau tot în laborator. Ba mai mult, uneori era rugat să părăsească laboratorul pentru a merge la ore. De asemenea, Paula Gavrilescu, director la „E. Racoviţă“, susţine că familia lui era una sudată, fără probleme, iar părinţii comunicau bine cu cei doi copii şi erau înţelegători. „Niciodată n-am auzit de vreo problemă. Colega noastră avea o grijă foarte mare faţă de copii, atât faţă de Robert, cât şi faţă de surioara lui. Băiatul – mi-e greu să vorbesc despre el la timpul trecut – era de o inteligenţă sclipitoare. Era un copil mai agitat, energic, activ din toate punctele de vedere. Trebuia non-stop să aibă de lucru, altfel nu-şi găsea locul. Erau situaţii în care îi făceam observaţii să iasă din laboratorul de informatică, atât de pasionat era. Ar fi stat non-stop acolo“, remarcă directorul liceului.
„Nu sunt model pentru nimeni“
În 2012 şi în 2011, Robert a participat la Olimpiada Naţională de Informatică, de unde s-a întors cu medalii de argint. În 2013 însă rezultatele nu au mai fost pe măsura aşteptărilor, iar elevul nu a reuşit să se califice din nou la naţională. Deşi a fost dezamăgit, dascălii de la Liceul „Gr. Moisil“ povestesc că a depăşit repede momentul şi pornise cu toată forţa în noul an şcolar. Robert se pregătea pentru olimpiada de informatică din primăvară, dar şi pentru cea de matematică, sub îndrumarea profesorului Gabriel Mârşanu. Pe lângă aceste activităţi, adolescentul era amator de baschet şi juca des la şcoală, mai ales că dirigintele clasei – George Stan – este profesor de sport. „Era un elev de excepţie. Nu s-a întâmplat nimic care să prezică tragedia. A vorbit cu colega lui de bancă să meargă împreună la şcoală următoarea zi, pentru că stau în aceeaşi zonă şi veneau cu maşina. A fost comunicativ, vesel, deschis, s-a adaptat foarte repede în colectiv după transfer. Făcea faţă foarte bine provocărilor şi pregătirilor pentru concursuri. Chiar discutase cu domnul profesor de matematică despre problemele pe care le-a rezolvat“, a detaliat Carmen Losonczy, director al Liceului „Gr. Moisil“.
Pe forumul de pe site-ul nostru, www. ziaruldeiasi.ro, sunt comentarii ale unor foşti colegi de la „Racoviţă“ care arătau că Robert era un băiat foarte inteligent, care ieşea în evidenţă. „Nu a fost înţeles! În primul rând de profesori care-l vedeau neastâmpărat, neascultator, lui nu-i plăcea stricteţea şi rigiditatea. Avea simţul umorului şi curaj să facă notă discordantă“, scrie Daniela pe forum. De altfel, „un fost coleg“ sugerează faptul că transferul la Liceul de Informatică ar fi fost cauzat şi de neînţelegeri cu unul dintre profesori care i-ar fi pus în vedere să se mute de la „Racoviţă“.
Atitudinea lui Robert în mediul online este a unui copil rebel. Pe platforma campion.edu.ro, unde rezolva probleme de programare, Robert folosea numele de utilizator „asasinul morţii“. Pe pagina de Facebook, alături de nume, adolescentul are menţiunea „Eu Nu Elev“. La „informaţii personale“, tânărul a adăugat câteva citate – versuri din melodii hip-hop – care surprind prin limbajul libertin şi uneori violent. „Nu sunt model pentru nimeni, nici pentru mine“, a mai scris Robert pe Facebook.
„Sinuciderea nu e determinată de un singur conflict, ci sunt mai multe probleme pe care copilul le are de mult timp şi le-a tot adunat“, arată psihologii.
Un adolescent în vârstă de 14 ani, medaliat la olimpiade naţionale de informatică, şi-a luat zilele după o ceartă avută cu părinţii. Conform poliţiştilor care s-au ocupat de acest caz, copilul ar fi fost supărat pentru că părinţii i-ar fi interzis accesul la calculator. Această pedeapsă nu este însă principalul motiv care l-a determinat să se sinucidă, aşa cum au precizat specialiştii. De cele mai multe ori, în spatele unei tragedii se ascund alte probleme care există în familie şi în sufletul unui copil. Pe primul loc se află lipsa de comunicare, care face ca relaţia dintre părinţi şi copii să se adâncească foarte tare. Nimeni nu spune că un copil nu ar trebui pedepsit. De altfel, este nevoie de anumite interdicţii pentru ca acesta să fie disciplinat şi să înveţe care este diferenţa dintre bine şi rău. De condamnat este faptul că pedeapsa nu implică şi o recompensă. Interzicerea unei activităţii şi lipsirea copilului de un lucru pe care şi-l doreşte enorm nu trebuie să însemne şi izolare. Întotdeauna, părinţii trebuie să le ofere afectivitate copiilor, să-i recompenseze şi să caute, împreună, alte alternative de a-şi petrece timpul, atunci când nu mai are voie să facă un anumit lucru. Sinuciderea poate fi un act impulsiv, la baza căruia stau mai mulţi factori, dar şi un act premeditat, documentat în timp, un plan bine pus la punct, aşteptându-se parcă momentul oportun pentru a fi aplicat.
„Nu există o cultură minimă a părinţilor, atunci când au probleme de comunicare“
Lipsa unei comunicări bune între părinţi şi copii, care duce, implicit, şi la lipsa afectivităţii, este principalul motiv care-i face pe adolescenţi să ia în calcul varianta sinuciderii. Medicii psihiatri consideră că părinţii care observă că nu se pot înţelege cu fiii lor trebuie să apeleze neapărat la specialişti, pentru ca problemele să se rezolve. „Nu există o cultură minimă a părinţilor, atunci când au probleme de comunicare cu copiii. Adolescenţii în special sunt foarte vulnerabili, iar părinţii trebuie să ceară sfaturi de la specialişti, să apeleze la un psihiatru sau psiholog şi nu să acţioneze într-o manieră abruptă, precum pedeapsa“, a precizat dr. Adriana Panaitescu, medic psihiatru la Secţia de Neuropsihiatrie Intantilă a Spitalului Clinic de Psihiatrie „Socola“. De aceeaşi părere sunt şi psihologii, care consideră că lipsa de comunicare este un lucru peste care nu se poate trece cu vederea. Relaţiile lipsite de afectivitate, de înţelegere şi comunicare îi fac pe copii să treacă prin transformări intense, mai ales în perioada adolescenţei, atunci când părinţii trebuie să fie mult mai atenţi la comportamentul minorilor. „Sinuciderea apare pe fondul relaţiilor dintre copii şi părinţi, iar cei mici nu trebuie condamnaţi pentru că au recurs la acel gest. Atunci când părinţii observă că al lor copil nu vorbeşte deschis, nu este apropiat de ei din punct de vedere emoţional şi se refugiază în anumite vicii şi activităţi care dau dependenţă, trebuie să se adreseze unui specialist pentru a beneficia de consiliere. Copiii trebuie sprijiniţi, nu trebuie să se izoleze în lumea lor, au nevoie de iubire, de răbdare, înţelegere şi toleranţă“, a declarat Cristian Grigore, psiholog clinician psihoterapuet la Centrul de Sănătate Mintală „Dr. Ghelerter“ din cadrul Spitalului de Psihiatrie.
Potrivit psihologilor, părinţii îşi pot da seama singuri când este necesară terapia, atunci când observă modificări în comportamentul copiilor, când îşi dau seama că nu se înţeleg şi că nu sunt ascultaţi. Niciodată, pedeapsa aplicată unui minor nu trebuie să fie violenţa, chiar dacă încă se mai păstrează sintagma „bătaia-i ruptă din rai“.
Pedeapsa trebuie urmată de o recompensă
Specialiştii susţin că, în anumite cazuri, pedepsele sunt necesare pentru ca minorii să înveţe ce nu li se permite să facă. În schimb, ei nu trebuie să perceapă acea măsură de interdicţie ca pe o pedeapsă, ci trebuie negociat un anumit program, în beneficiul copiilor, dar şi al părinţilor. „Trebuie căutate întotdeauna alternative de a petrece timpul. Dacă un copil nu mai are voie la calculator sau la televizor, acesta nu trebuie izolat. El trebuie să-şi dea seama singur ce este bine şi ce nu este bine şi să se caute alte modalităţi de a-şi petrece timpul. De multe ori, părinţii nu sunt răbdători, le impun, când de fapt trebuie să-i asculte, să vorbească cu ei, să facă împreună alte lucruri de calitate, să meargă în parc, să se joace, să deseneze, orice lucru care-i binedispune. În acest fel, copilul va avea altă activitate şi va înţelege că nu trebuie să stea toată ziua la calculator“, a precizat Amalia Constantin, psiholog clinician specialist în cadrul Spitalului Clinic de Copii „Sfânta Maria“. Potrivit acesteia, copilul nu trebuie obligat să facă un lucru, ci este important să i se explice situaţia, pentru ca acesta să-şi dea seama singur ce poate şi ce nu poate face. Pedeapsa trebuie urmată de o recompensă. „Nu ai voie la calculator, dar mergem să ne plimbăm cu bicicleta. Poate fi o variantă de recompensă, pentru a nu lăsa copilul singur, care va dori atunci să facă exact activitatea care i-a fost interzisă. Îi luăm dintr-o parte, dar îi dăm în alta. Copilul trebuie valorificat, implicându-l în alte activităţi“, a punctat psihologul Cristian Grigore. Conform acestuia, actele de sinucidere sunt în multe cazuri premeditate. „Sinuciderea nu e determinată de un singur conflict, ci sunt mai multe probleme pe care copilul le are de mult timp şi le-a tot adunat, iar la un moment dat a izbucnit. Majoritatea tentativelor sunt demonstrative, modalităţi prin care copiii vor să atragă atenţia. Foarte puţini îşi doresc cu adevărat să moară. Cei care o fac însă, duc cu ei adevărate dureri, care au mocnit mult timp. Ei apelează la suicid atunci când nu găsesc alte forme de exteriorizare şi vor să-i pedepsească pe cei din jurul lor, să-i facă să regrete“, a adăugat psihologul din cadrul Centrului de Sănătate Mintală „Dr. Ghelerter“.
Robert va fi dus astăzi pe ultimul drum
Robert, elevul olimpic de la Liceul de Informatică „Gr. Moisil“ care a ales să se sinucidă miercuri după-amiază, a fost înmormântat astăzi. Familia şi prietenii s-au strâns la ora 14.30 la Cimitirul „Sfinţii Petru şi Pavel“ pentru a-l conduce pe ultimul drum pe băiatul de 14 ani. Potrivit regulilor canonice, trupul neînsufleţit nu a fost primit în biserică, iar slujba a fost una sumară.
Liliana GÎNJU, Claudia DĂNĂILĂ