spot_img
spot_img
1.2 C
Vaslui
26-dec.-2024

INCREDIBIL: CUM SE FURA LA POLITIA LOCALÃ VASLUI!

- Advertisement -

DOSAR PENAL Fostul sef al Politiei Locale Vaslui a fost trimis în judecatã pentru delapidare, fals intelectual si uz de fals. Pentru recuperarea prejudiciului adus institutiei, 210.955 de lei, la începutul anului s-a cerut sechestru asigurãtor pe bunurile lui Turbatu. Procurorii din cadrul Parchetului de pe lângã Tribunalul Vaslui l-au trimis în judecatã si pe gestionarul institutiei, Paul Tunaru. Un numãr de 30 de agenti de politie, cercetati pentru fals intelectual si uz de fals, pot rãsufla usurati. Ei au fost scosi de sub urmãrire penalã, dupã ce s-a stabilit cã au fost instigati la uz de fals în formã continuatã si cã, de teamã sã nu-si piardã locul de muncã, au închis ochii la fãrãdelegile sefului

DELAPIDARE SI UZ DE FALS Zilele trecute, procurorii din cadrul Parchetului de pe lângã Tribunalul Vaslui au încheiat cercetãrile în dosarul penal întocmit pe numele fostului sef al Politiei Locale Vaslui, Laurentiu Turbatu, si a mai multor angajati, acuzati de delapidare, fals intelectual si uz de fals. Totul a început în decembrie 2010, când lucrãtorii de politie judiciarã din cadrul SCCO Vaslui s-au sesizat din oficiu cu privire la faptul cã, în perioada 2005-2010, seful Politiei Locale, Laurentiu Turbatu, a initiat si constituit un grup infractional format din mai multi agenti din cadrul institutiei, având ca activitate infractionalã întocmirea de documente financiar-contabile false, în vederea decontãrii contravalorii de carburant auto, contravaloarea încasatã de cãtre liderul grupului. În 2011, DNA Iasi a dispus neînceperea urmãrii penale fatã de Turbatu Laurentiu and company, precum si disjungerea si declinarea cauzei în favoarea Parchetului de pe lângã Judecãtoria Vaslui pentru continuarea cercetãrilor. Dupã începerea cercetãrilor penale, mijloacele de transport aflate în dotarea politiei Locale Vaslui (sase autoturisme si cinci mopede) au fost supuse citirii kilometrajelor indicate la bordul lor. În urma examinãrii dispozitivelor de înregistrare a rulajului efectuat într-o unitate service specializatã din Vaslui s-a constatat cã cinci dintre acestea sunt functionale, poartã sigiliul fabricantului si nu prezintã interventii. Dispozitivul existent pe cel de-al saselea autoturism Dacia functiona intermitent, datoritã unui defect al cablului de kilometraj, existând posibilitatea ca numãrul kilometrilor afisati în bord sã fie mai mic decât cel real. În vederea stabilirii diferentei dintre numãrul kilometrilor parcursi înregistrati la bordul autoturismelor de serviciu ale Politiei Locale Vaslui si numãrul kilometrilor parcursi înregistrati în documentele de evidentã contabilã, a achizitiilor de carburanti, a numãrului de kilometri parcursi justificati doar scriptic, nu si faptic, precum si a valorii combustibilului pentru acesti kilometri (n.r. în perioada 2005-2011), a fost dispusã o expertizã contabilã.

S-a furat ca-n codru!

Potrivit rechizitoriului întocmit de procurori,  „(…) numãrul de kilometri efectivi înregistrati în foile de parcurs la începutul perioadei (01.01.2005) totalizeazã 872.279 km, iar numãrul de kilometri efectivi înregistrati în foile de parcurs de la 01.01.2005 pânã la 15.03.2011 totalizeazã 1.181.175 km; pe parcursul întregii perioade examinate, a fost achizitionat combustibil pe bazã de bonuri în valoare de 413.120 lei si în numerar în valoare de 4.982,89 lei, sumele de achizitii încadrându-se în bugetele anuale de venituri si cheltuieli; în perioada examinatã, potrivit foilor de parcurs, s-au consumat 109.370,52 litri combustibil, din care 108.226,86 litri echivalent a 8.445 bonuri valorice de combustibil si 1.143,66 litri combustibil achizitionat cu numerar; pentru autoturismele cu numerele de înmatriculare VS-17-PMV, VS-92-CGP, VS-94-CGP si VS-96-CGP nu s-a putut determina numãrul kilometrilor parcursi înregistrati la bord, motiv pentru care s-a considerat cã parcursul conform citirii bordului este acelasi cu parcursul înscris în foile de parcurs, iar cantitatea de combustibil consumat este cea înscrisã în foile de parcurs ; cantitatea de combustibil necesarã pentru parcurgerea kilometrajului citit la bordul autoturismelor este de 55.568,2 litri, iar cantitatea de combustibil înregistratã în foile de parcurs este de 109.370,52 litri; numãrul kilometrilor rulati conform kilometrajelor de bord totalizeazã 635.278 km ; numãrul kilometrilor efectivi înregistrati pe foile de parcurs totalizeazã 1.181.175 km; numãrul kilometrilor echivalenti înregistrati pe foile de parcurs totalizeazã 1.291.038 km. De asemenea, expertiza contabilã a scos la ivealã cã între consumul de combustibil înregistrat în foile de parcurs si cel calculat conform kilometrajului înregistrat la bordul mijloacelor auto este o diferentã de 53.802,32 litri; diferenta între valoarea combustibilului consumat conform foilor de parcurs (414.001,33 litri) si valoarea cantitãtii de combustibil necesarã calculatã potrivit kilometrajului înregistrat la bord (203.046,15 lei) este de 210.955,18 lei; pentru efectuarea calculului au fost stabilite preturile medii ale carburantului practicate de furnizori în perioada supusã expertizei ; (…)”. Laurentiu Turbatu a formulat obiectiuni la raportul de expertizã contabilã, însã acestea au fost respinse, în parte. S-au solicitat precizãri suplimentare expertului, iar acesta le-a întocmit si le-a depus la dosar.

Documente distruse, agenti care fãceau teren cu masinile personale sau pe jos

În perioada 2005-2011, pentru alimentarea autoturismelor din dotare cu combustibil, Politia Localã Vaslui a achizitionat bonuri valorice de la doi furnizori, bonuri ce erau receptionate de comisia constituitã în acest sens. Dupã întocmirea actelor de receptie, bonurile valorice erau pãstrate de Laurentiu Turbatu, potrivit unei decizii pe care acesta a emis-o în calitate de sef al institutiei. Desi bonurile ar fi trebuit sã ajungã si la gestionar, Paul Tunaru, acest lucru nu s-a întâmplat. Turbatu era singurul care le-a pãstrat si distribuit, direct conducãtorilor auto sau sefilor de turã, pentru ca acestia sã le distribuie soferilor. „(…) Din coroborarea declaratiilor învinuitilor conducãtori auto au rezultat urmãtoarele aspecte: au existat carnete cu procese-verbale de predare a autoturismelor de serviciu de la un schimb la altul în care erau înscrisi numãrul kilometrilor indicati la bord (…). Dupã începerea anchetei penale, aceste carnete au fost strânse din dispozitia învinuitului Turbatu Laurentiu, nemaifiind gãsite, existând suspiciunea (potrivit opiniei mai multor agenti de politie localã) cã au fost distruse prin ardere cu ocazia distrugerii si a altor materiale si documente vechi ; foile de parcurs nu se completau zilnic, ci o datã pe lunã, de regulã, la finele fiecãrei luni sau la începutul lunii urmãtoare, când învinuitul Tunaru Paul le dãdea conducãtorilor auto câteva formulare de foi de parcurs, pe coltul cãrora le scria cu creionul numãrul de kilometri pe care acestia trebuiau sã-l justifice prin completare (…); (…) conducãtorii auto au primit dispozitie de la învinuitul Turbatu Laurentiu sã nu parcurgã cu autoturismele de serviciu zilnic mai mult de o anumitã distantã stabilitã, între 15-20 km într-o perioadã, între 25-30 km, în altã perioadã. La un moment dat, când unii dintre politistii locali au început sã discute între ei despre faptul cã li se impunea sã justifice pe foile de parcurs un kilometraj mult mai mare decât cel pe care stiau cã îl efectuau în realitate, învinuitul Turbatu Laurentiu i-a adunat si le-a spus sã nu îsi facã probleme pentru asta, întrucât dacã va fi sã rãspundã cineva, el va rãspunde.”, potrivit rechizitoriului. În plus, conducãtorii auto le-au spus procurorilor cã în unele cazuri, din cauza faptului cã au atras atentia asupra modului de completare a foilor de parcurs cu un kilometraj nereal, li s-a interzis sã mai conducã masinile de serviciu, pentru un timp. De asemenea, pentru cã li se impunea sã nu depãseascã efectuarea unui numãr mic de kilometri pe turã, agentii de politie se deplasau cu masina de serviciu pânã într-un anumit punct, apoi efectuau serviciul de patrulare pe jos. Atunci când solicitau bonuri de combustibil pentru a alimenta, li se dãdeau doar unul sau douã bonuri valorice de câte 50 de lei, astfel cã întotdeauna circulau cu rezervoarele de combustibil aproape goale.

Gestionarul, mâna dreaptã a lui Turbatu

Învinuit în acest dosar, Paul Tunaru, gestionarul Politiei Locale Vaslui, a declarat cã, începând din anul 1999, seful sãu a pãstrat si distribuit personal bonurile valorice achizitionate, sub pretextul de a preveni consumurile nejustificate de carburanti. La sfârsitul fiecãrei luni, Turbatu îi transmitea numãrul de bonuri consumate în cursul lunii respective, spunându-i sã calculeze si sã împartã pe fiecare masinã numãrul de kilometri rezultati din valoarea bonurilor consumate, fãrã a mai tine cont de kilometrajele indicate la bordurile masinilor. Le cerea colegilor sã completeze foile de parcurs cu numãrul de kilometri pe care trebuiau sã-l justifice, spunându-le cã asa a primit dispozitie de la director. Dupã începerea urmãririi penale, Turbatu l-a chemat pe gestionar în biroul sãu, i-a arãtat un teanc cu carnete de procese-verbale de predare-primire a autoturismelor si întrebându-l ce sã facã cu ele, i-a rãspuns cã poate sã facã ce doreste. „Învinuitul Turbatu Laurentiu a declarat cã distribuia personal conducãtorilor auto bonurile valorice de combustibil, acestia semnând pentru primire într-o fisã. Dupã ce alimentau cu combustibil, conducãtorii auto primeau un bon nefiscal, pe care i-l aduceau pentru a confirma alimentarea. Aratã cã nu a cunoscut despre existenta carnetelor cu procese-verbale de predare-primire a masinilor între schimburi, aflând despre acestea dupã începerea anchetei. În baza fiselor individuale ale masinilor, la finele fiecãrei luni întocmea un centralizator privind eliberarea bonurilor valorice de carburant consumate, pe care i-l preda învinuitului Tunaru Paul, pentru a urmãri încadrarea în consum. Sustine cã, dupã cunostintele sale, foile de parcurs se completau zilnic si cã nu a fost informat niciodatã despre faptul cã agentii conducãtori auto ar fi multumiti de modul de completare a foilor de parcurs. Nici nu a avut cunostintã despre faptul cã numãrul kilometrilor înregistrati în foile de parcurs nu se coreleazã cu cei înregistrati în bordurile autoturismelor”, se mai spune în rechizitoriu.

Doar câteva carnete cu procese – verbale au fost salvate

Doar sase carnete cu procese – verbale de predare-primire a autoturismelor de serviciu de la un schimb la altul au mai fost gãsite, care nu au fost predate de conducãtorii auto în momentul în care conducerea institutiei a cerut strângerea lor. Aceste carnete contin procese – verbale tipizate, neînseriate si neînregistrate. Sunt formulare tip specifice activitãtii politiei comunitare/locale si sunt completate pe fiecare masinã în parte. Expertii au fãcut o serie de comparatii, din care a rezultat cã: „între kilometrajele înscrise în procesele-verbale si cele înscrise în F.A.Z existã diferente semnificative. (…) ; procesele – verbale de predare-primire nu au stat la baza înregistrãrilor din F.A.Z. ; aceste documente reprezintã douã tipuri separate de evidentã, primul doar pentru uzul conducãtorilor auto, iar cel de-al doilea pentru uz contabil si justificarea consumului de carburanti ; înregistrãrile din F.A.Z. nu sunt rezultatul unor erori, nepãstrându-se un anumit algortim de înregistrare, ci sunt înregistrãri efectuate în mod constient spre a servi justificãrii unui kilometraj mai mare decât cel real efectuat. (…) Pentru auto VS-07-PMV, de la 09.08.2010 si pânã la 05.05.2011 (9 luni) s-au parcurs în mod real 6.037 de km, pe când numai în perioada 09.08.2010-30.12.2010 (4,5 luni) au fost înregistrati în F.A.Z. în mod nereal 11.210 km parcursi. Pentru auto VS-15-PMV, de la 10.05.2010 si pânã la 05.05.2011 (1 an) s-au parcurs în mod real 8.717 km, pe când numai în perioada 10.05.2010-28.02.2011 (9,5 luni) au fost înregistrati în F.A.Z. în mod nereal 21.760 km parcursi. Pentru auto VS-11-PMV, de la 08.12.2010 si pânã la 05.05.2011 (5 luni) s-au parcurs în mod real 9.570 km, pe când numai în perioada 08.12.2010-28.02.2011 (2,5 luni) au fost înregistrati în F.A.Z. în mod nereal 7.802 km parcursi.(…)”, conform rechizitoriului.

Turbatu, „stãpânul” bonurilor valorice

În concluzie, procurorii considerã cã afirmatiile lui Laurentiu Turbatu sunt nesincere. „Ca sef al institutiei încã de la înfiintarea acesteia, este imposibil sã nu fi cunoscut despre existenta proceselor-verbale de predare-primire pe care conducãtorii auto le încheiau între ei cu ocazia efectuãrii schimburilor, precum si a continutului acestora. Si-a asumat în mod unilateral, voluntar si constient sarcina de a pãstra si distribui pentru consum bonurile valorice de combustibil, chiar dacã în mod normal de aceastã atributie ar fi trebuit sã se ocupe gestionarul unitãtii. Apreciem cã si-a asumat asta tocmai pentru a detine controlul permanent si total al cantitãtilor de combustibil consumate si pentru ca nimeni altcineva sã nu poatã sti cât s-a consumat în realitate. Ca pãstrãtor si detinãtor al bonurilor valorice de carburant, era singura persoanã din institutie care stia câte bonuri s-au consumat efectiv pe parcursul fiecãrei luni. Bonurile neconsumate rãmâneau la dispozitia sa. El era cel care transmitea mai departe subordonatilor ierarhici numãrul de bonuri valorice care trebuiau justificate în documente, pentru calcularea numãrului de kilometri ca fiind efectuati în fiecare lunã, chiar dacã nu erau date toate efectiv în consum. Nu a instruit si nu a dispus instruirea conducãtorilor auto cu privire la modul corect în care acestia trebuiau sã completeze foile de parcurs însã, transmitea în jos, pe scarã ierarhicã, numãrul bonurilor valorice care trebuiau justificate pentru luna precedentã, pentru a fi calculati kilometrii asa-zisi <<efectuati>>, motiv pentru care conducãtorii auto erau nevoiti sã completeze foile de parcurs ale lunii precedente abia dupã primirea acestei dispozitii. Învinuitul Turbatu Laurentiu, cunoscând numãrul bonurilor valorice de combustibil care trebuiau justificate în cursul fiecãrei luni, transmitea învinuitului Tunaru Paul numãrul acestora, pentru ca acesta sã calculeze numãrul de kilometri efectuati, potrivit unei formule de consum mediu, iar apoi sã împartã kilometrii rezultati pe masini, nu neapãrat în mod egal, si sã transmitã conducãtorilor auto numãrul de kilometri pe care trebiau sã îi justifice în foile de parcurs. (…) Învinuitul Tunaru Paul, adunând foile de parcurs completate de conducãtorii auto, întocmea în baza aceasta fisele activitãtii zilnice (F.A.Z.), în care prelua în mod constient numãrul de kilometri nereali pentru justificare. Pe lângã acestea, întocmea situatiile centralizatoare a consumurilor de carburanti pe bazã de bonuri valorice, fise lunare ale consumului de carburanti si lubrifianti, precum si bonurile colective de consum, toate preluând datele din foile de parcurs si F.A.Z.-uri, continând prin urmare date nereale”.

Casele si terenurile lui Turbatu, sub sechestru asigurãtor

Prejudiciul cauzat de cãtre învinuitii Turbatu Laurentiu si Tunaru Paul în dauna Politiei Locale Vaslui este în valoare de 210.955,18 lei, rãmas nerecuperat. În vederea garantãrii recuperãrii prejudiciului, la începutul anului s-a dispus prin ordonantã instituirea sechestrului asigurãtor asupra cotei pãrti aflatã în proprietatea lui Turbatu asupra imobilelor si terenurilor din Vaslui si Munteni de Jos. „La luarea acestei mãsuri s-a tinut seama de faptul cã de valoarea bonurilor de combustibil care au fãcut obiectul delapidãrii a profitat în întregime învinuitul Turbatu Laurentiu”. Toti cei 30 de conducãtori auto cercetati în acest dosar au fost scosi de sub urmãrire penalã, întrucât s-a constatat cã acestia au fost instigati la fals intelectual si uz de fals în formã continuatã. Cu o singurã exceptie, ei au de plãtit amenzi administrative cuprinse între 300 si 1000 lei. Ancheta a stabilit cã acestia nu au avut curajul sã comenteze în fata sefului, întrucât le era teamã sã nu îsi piardã locul de muncã. Fostul sef al Politiei Locale si gestionarul institutiei au fost cercetati în stare de libertate, însã doar Tunaru a avut o atitudine sincerã. Amândoi au fost trimisi în judecatã la începutul lunii septembrie. Cheltuielile judiciare se ridicã la suma de 10.000 lei, din care Turbatu trebuie sã achite jumãtate, Tunaru 650 de lei, iar ceilalti 29 de conducãtori auto câte 15

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.