spot_img
30.9 C
Vaslui
27-iun.-2024
spot_img

13%, cifră cu ghinion pentru investiția de la Aeroportul Bacău (I)

- Advertisement -

În urmă cu cinci ani, o stare euforică plutea în Consiliul Județean, a cărei sursă răzbea din biroul președintelui Dragoș Benea. Aici încolțea ambițiosul proiect de modernizare a Aeroportului Internațional “George Enescu” Bacău, printr-un proiect-pilot la acea vreme, un parteneriat public – privat. În 2009 s-a semnat contractul cu firma Blue Aero (un “pui” al lui Blue Air), singurul ofertant din vreo opt interesați. Anii au trecut, iar cele 45 milioane de euro cât trebuiau investite s-au materializat în săparea unor șanțuri. Acum, contractul de concesionare a fost trecut la eșecuri, iar starea de beatitudine s-a transformat în agonie.

Aeroportul Internațional “Goerge Enescu” Bacău ar fi trebuit să devină primul astfel de obiectiv din țară modernizat din temelii printr-un parteneriat ce se dorea pionerat în țara noastră, între mediul privat și cel public. Mai precis o firmă care să îl concesioneze și să investească în lucrări și Consiliul Județean (CJ) Bacău. Procedura a început din 2008, CJ Bacău cheltuind peste 500.000 de lei până la organizarea licitației internaționale. A beneficiat și de consultanța unor specialiști, în frunte cu Deloitte și casa de avocatură “Boștină și Asociații”, care au încasat trei milioane de euro pe acest proiect, sub forma comisionului de succes, bani care după un întreg scandal la Curtea de Arbitraj a fost achitat de noul concesionar, Blue Aero. Băcăuanii au aflat că societatea avea obligația să realizeze în 30 de luni investiții de minimum 45 milioane de euro, având un drept de concesionare de 35 de ani. De la data semnării contractului și până în prezent, firma nu a reușit să facă decât niște sanțuri, bucăți începute din lucrări în diferite faze de execuție. A încasat însă în tot acest timp banii realizați din activitatea pe aeroport.

Lucrările la aeroport nu au început imediat, în 2009. Întâi s-a așteptat organizarea de șantier, apoi au urmat scandalurile dintre CJ și firma concesionară asupra comisionului de succes, apoi asupra celui care trebuie să plătească autorizațiile necesare construcției, care, adunate, săreau de 350.000 de euro. Abia în 2011 s-a stins și acest litigiu, iar Blue Aero s-a angajat să plătească taxa. Pe 27 ianuarie 2011 s-a început propriu-zis contractul. Investiția ar fi trebuit încheiată în 30 de luni. La mijlocul lunii septembrie 2013, lucrarea trebuia finalizată. S-au realizat însă investiții de circa 13%. Pe 4 august 2011 s-a emis graficul de execuție lucrări pentru patru faze de lucrări, schimbându-se succesiunea obiectivelor. S-au realizat din tot ambițiosul proiect doar organizarea de șantier, devierea rețelelor utilitare, lucrări la garajele de utliaje, începutul canalizării, începerea noului turn de control, groapa pentru noul terminal și, cel mai important lucru, platforma de îmbarcare-debarcare. Între 15 martie și 30 aprilie 2011 a avut loc organizarea de șantier. Între 15 aprilie și 20 iunie 2011 s-au făcut lucrări de deviere a diferitelor rețele care se aflau pe amplasamentul viitoarei Platforme.

Începând cu luna iulie au fost demarate lucrările la obiectivul Platformă îmbarcare-debarcare. La închiderea șantierului în anul 2011, Platforma era executată abia în proporție de 45%. În 2012, lucrările au fost sistate în perioada nefavorabilă meteorologic, aceasta fiind reluate în luna martie 2012. În data de 5 decembrie 2012 a fost recepționat obiectivul “Platformă”, care a fost certificat de către SC INCERTRANS SA și înregistrat la Ministerul Transporturilor, atestându-se îndeplinirea standardului de performanță solicitat prin caietul de sarcini și anume indice de portanță celebru PCN-65 a obiectivului platformă. În paralel cu edificarea pistei, s-au executat lucrări la obiectivele: GSE garaj utilaje, executat în proporție de 7%, turn control și anexă executat în proporție de 11% (pentru acest obiectiv a fost necesară obținerea unei noi autorizații de construire, motivat de relocarea Turnului, canalizare nouă a spațiului de rulaj, care în prezent este executată în proporție de 17%, terminal, care în prezent este executat în proporție de 1% (doar groapa pentru acest obiectiv).

sursa: http://www.ziaruldebacau.ro/2013/08/05/13-cifra-cu-ghinion-pentru-investitia-de-la-aeroportul-bacau-i.html

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.