După aproape zece ani, cel mai păgubos contract al României ia sfârşit. Nota de plată: 1,47 mld. euro, mai mult de jumătate din valoarea contractului, dar ne alegem cu doar 52 din cei 415 kilometri ai autostrăzii Transilvania
Capul plecat sabia nu-l taie – spune un proverb românesc, doar că în cazul contractului pentru construcţia autostrăzii de la Braşov la Borş nimeni nu îşi asumă răspunderea, căutând vinovaţii în tabară adversă. Un război care a început încă din 2003, de la atribuirea contractului, şi care nu se va încheia nici acum, după ce autorităţile au anunţat rezilierea contractului cu americanii de la Bechtel. Conform calculelor Capital, pe baza informaţiilor primite şi afişate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), plăţile efectuate până acum companiei americane se apropie de 1,4 miliarde de euro. Trebuie menţionat că valoarea contractului atribuit în 2003 era de 2,2 miliarde de euro, aşa cum au anunţat în repetate rânduri autorităţile române. Surpriza însă continuă: în vara anului trecut, într-un răspuns remis de CNADNR revistei Capital şi semnat de directorul general de atunci Ionuţ Maşala, valoarea contractului la data tribuirii era de 12.757.929.000 de lei. La cursul mediu de schimb din anul 2003 (3,7555 lei/euro), rezultă o valoare de 3,39 miliarde de euro.
Cu toate acestea, în urma negocierilor purtate de actualul Guvern, România va mai achita americanilor 37,2 milioane de euro. Dan Şova, ministrul delegat pentru marile proiecte, a precizat, săptămâna trecută, că pentru a putea deschide negocierile cu Bechtel, CNADNR a fost nevoită să achite, în aprilie, o datorie restantă de 50 mil. euro. Per total, costurile ajung la 1,47 miliarde de euro.
Cel mai probabil, românii nu vor afla niciodată toate detaliile legate de contractul cu Bechtel, deşi ministrul Şova a promis că va desecretiza toate documentele, întrucât sunt bani publici. Şova a precizat că desecretizarea contractului se va face „după ce se vor termina toate formalităţile“. „De
altfel, trebuie şi controlat, concluziile vor fi publice, deci nu-i nimic de ascuns. Sunt bani publici şi nu trebuie să fie nimic de ascuns“, a spus el. Aceeaşi promisiune a fost făcută de fiecare ministru care a trecut pe la Transporturi, însă contractul cu anexe şi toate detalile nu a fost oferit spre consultare opiniei publice. Trebuie amintit faptul că acest acord a fost încheiat într-un termen-record, nici măcar o lună de zile, de aici şi toate ponoasele trase de statul român, întrucât termenii contractului erau, majoritatea, în favoarea americanilor. Pentru a putea găsi vinovaţii, instituţiile abilitate ale statului ar trebui să pornească investigaţia nu de la data semnării acordului, ci de la data întâlnirilor avute de reprezentanţii guvernului Năstase cu oficialii americani. De altfel, şi Anca Boagiu, fostul ministru al transporturilor, care în 2011 a reuşit să renegocieze contractul şi să reducă valoarea contractului cu aproape 6 miliarde de euro, a spus că „după 10 ani în care miniştri şi prim-miniştri pesedişti au tot ţipat că sunt nevinovaţi de existenţa acestui contract, este cazul să facă lumină“.
Ce urmează
Autostrada Transilvania rămâne o prioritate, aşa cum a anunţat ministrul Şova, care vrea să iniţieze procedurile pentru concesionarea celor 7 tronsoane neexecutate de Bechtel. O soluţie ar fi fost, aşa cum este deja menţionat şi pe site-ul CNADNR, continuarea construcţiei cu bani europeni, întrucât în urma negocierilor purtate de miniştrii PDL, oficialii de la Bruxelles au fost de acord cu finanţarea autostrăzii începând din 2014.
Sper ca instituţiile statului să se autosesizeze în această situaţie, pentru că este evidentă reaua-voinţă cu care s-a încheiat acest contract.
Anca Boagiu, fost ministru al transporturilor
În formula pe care o aveam, din nefericire, această autostradă nu putea fi făcută. Acesta este un prim pas spre a o face.
Dan Şova, ministrul marilor proiecte
12.757.929.000 lei a fost valoarea contractului la data atribuirii contractului, ceea ce înseamnă 3,39 miliarde de euro (la cursul mediu de schimb din 2003) şi nu 2,2 miliarde de euro, aşa cum au anunţat autorităţile
37,2 milioane de euro mai are de achitat statul român companiei
Bechtel în urma rezilierii contractului, la care se adaugă plăţi restante de 50 de milioane de euro, conform ministrului Dan Şova