spot_img
spot_img
1.2 C
Vaslui
26-dec.-2024

Cutremur la Albita

- Advertisement -

CONTROALE Un nou scandal amenintã sã zguduie din temelii Vama Albita. Conform unor informatii neoficiale, trei comisari de la Oficiul de Luptã Antifraudã (OLAF) verificã în aceastã perioadã o serie de activitãti suspecte care se petrec la Albita, cel mai mare punct vamal din estul României si al Uniunii Europene.

FORFOTEALÃ Vãmile de la Albita si Siret sunt cele douã mari vãmi din est care sunt abilitate pentru exporturi de mãrfuri accizabilde, pe partea de transporturi rutiere, astfel cã retelele evazioniste au pus la cale o retetã bine pusã la punct, prin care câstigã milioane de euro anual. Comisarii OLAF verificã o serie de iesiri de mãrfuri accizabile din România spre R. Moldova, în special exporturi de tigãri, pentru care s-au solicitat rambursãri de accize si TVA de ordinul milioanelor de euro. Ancheta vizeazã o serie de exporturi de tigãri din tãrile Uniunii Europene, care tranziteazã România spre Republica Moldova, TIR-uri despre care existã bãnuiala cã nu au mai ajuns în tara vecinã. Practic s-au vizat doar carnetele tir si atât, marfa rãmânând în Comunitate. În paralel cu ancheta OLAF, spun sursele noastre, sunt în vizorul anchetatorilor de la Directia Nationalã Anticoruptie si DIICOT un numãr de cinci vamesi de la Albita, care s-ar ocupa de actiuni ilegale si care ar putea ajunge în boxa inculpatilor în scurt timp, de data aceasta cu trafic de tigãri din Moldova spre România si Uniunea Europeanã. Ca din întâmplare, în ultimele sãptãmâni au ajuns la Albita trei vamesi care au lucrat pânã acum la Otopeni, fãrã ca vreo cineva din conducerea vãmii sã primeascã informatii suplimentare despre aceste mutãri.

E deranj mare în Vama Albita, dupã ce s-a aflat cã trei comisari de la OLAF se intereseazã de o serie de iesiri de mãrfuri accizabile din România. Este vorba de transporturi de tigãri, considerate ca exporturi cãtre R. Moldova, pentru care s-au cerut rambursãri de accize si TVA din partea statului român si nu numai, sumele fiind destul de importante. Totul porneste de la informatia cã în vama de la Siret, una din cele douã puncte vamale din Estul României autorizate pentru exporturi cu produse accizabile, ar fi fost tranzitate în jur de 60 de TIR-uri de tigãri. Socant este modul în care s-a actionat si care a pus pe gânduri forurile europene. Reteta este simplã si eficientã: retelele de contrabandisti de tigãri cumpãrã mari cantitãti de tigãri de la producãtori, dupã care le exportã. De exemplu, un pachet de tigãri se cumpãrã cu un euro de la producãtor, iar prin adãugarea de accize si TVA se ajunge undeva la trei euro pentru fiecare pachet. Distribuitorul plãteste toate sumele, iar producãtorul le vireazã la rândul sãu la buget. Pasul urmãtor este exportul de tigãri. Dacã se face în state care nu sunt din Comunitatea Europeanã, cum este R. Moldova, distribuitorul vinde pachetele de tigãri la un euro pe pachet, ca exemplu, si cere de la stat restul de accize si TVA. Dacã luãm în calcul un TIR încãrcat cu tigãri, înseamnã în jur de 650 de mii de pachete în autotren, care la un euro pe pachet înseamnã 650 de mii de euro pe care distribuitorul îi încaseazã de la firma unde vireazã tigãrile, dupã care merge la autoritatea vamalã si cere rambursarea accizelor si a TVA-ului plãtit. Pânã aici totul este în regulã, însã retelele de contrabandã au pus la cale un plan periculos, care le aduce multi bani, fiindcã marfa rãmâne pe teritoriul Uniunii Europene si este valorificatã la pretul real de trei euro.

Care sunt vamesii implicati în traficul ilegal de tigãri si rambursãrile fictive de accize si TVA?

Cu ajutorul unor vamesi „binevoitori”, firmele care exportã tigãri vin în vama Albita, în mod ilegal, si aplicã o stampilã fictivã prin care certificã faptul cã TIR-ul încãrcat de tigãri a iesit din tarã, lucru total nereal. Interesant este cã stampilele vamale pentru astfel de exporturi nu necesitã prezenta sau semnãtura sefului de turã sau a directorului vãmii, orice vames poate folosi stampila aflatã asupra sa pentru a-i da girul exportatorului cum cã a tranzitat Albita cu o masinã încãrcatã cu tigãri, masinã care nici nu a ajuns mãcar în vamã. Bineînteles, retelele de contrabandã folosesc hârtiile cu stampilele vamale pentru a solicita rambursãri de TVA si accize. Smecheria s-a aflat foarte repede, desi nu se stie care este valoarea evaziunilor produse statului român prin astfel de practici. Cert este cã aceste retele plãtesc bani grei unor vamesi corupti, atât din România cât si din R. Moldova, pentru a aplica niste stampile fictive pe transporturi de tigãri care nu au pãrãsit România si care aduc milioane de euro în buzunarele unor afaceristi. Pe lângã sumele uriase câstigate din astfel de activitãti ilegale, retelele de traficanti încaseazã bani frumosi si din vânzarea la negru a sutelor de mii de pachete de tigãri care nu au mai fost exportate, fiind vândute la negru pe pietele din tarã.

DNA si Directia pentru Combaterea Crimei Organizate sunt în alertã

Conform unor informatii, în paralel cu exporturile fictive care s-au fãcut prin Albita, de care nu sunt strãini unii vamesi din acest punct, si alte institutii ale statului român sunt cu ochii pe lucrãtorii vamali. Acum doi ani, aproape 50 de politisti de frontierã au fost ridicati pentru fapte de coruptie, în timp ce vamesii au rãsuflat usurati. Dar, zilele frumoase sunt aproape de sfârsit. S-ar pãrea cã Directia Nationalã Anticoruptie si Directia pentru Combaterea Crimei Organizate sunt pe urmele a cinci vamesi din Albita, care sunt filati si monitorizati pentru a se afla implicarea lor în retelele de evaziune fiscalã care bântuie în jurul vãmii Albita. Practic, organele de anchetã urmãresc sã destructureze nucleul de vamesi corupti din Albita, despre care existã informatii cã ar închide ochii la transporturile ilegale de tigãri din R. Moldova si, mai nou, la iesirile de tigãri din spatiul comunitar, fãrã ca masinile cu tigãri sã ajungã în vamã. Cu sigurantã, cei implicati câstigã bani grei din aceste activitãti, desi stiu cã riscã sã înfunde puscãria dacã vor fi prinsi. Nu se stie cine sunt vamesii implicati, însã anchetele vor scoate la ivealã toate ilegalitãtile. Si un fapt aparent neînsemnat. De câteva sãptãmâni, la Albita au fost detasati trei vamesi care au lucrat pânã acum la Otopeni. Întâmplare? Nimeni nu poate spune ce se petrece, însã orice este posibil sã se întâmple în cea mai mare vamã din est.

Autoritãtile recunosc: miliarde de euro furate prin vãmi!

Statul pierde anual 7 miliarde de euro din rambursãri ilegale de TVA pe facturi false sau firme fantomã, recunoaste Nicolae Vãcãroiu, presedintele Curtii de Conturi a României. Acesta spune cã tara noastrã are o economie subteranã dublã fatã de cea a UE. Valoarea de 7 miliarde de euro reprezintã aproape o sesime din bugetul României si totalizeazã bugetele cumulate a multor ministere importante. Una dintre cele mai cunoscute metode de evaziune fiscalã este diminuarea valorii mãrfurilor în vamã prin transferuri de la anumite pozitii tarifare cu cote ridicate cãtre pozitii tarifare cu cote reduse, în special la mãrfurile provenite din China si Turcia. Valoarea mãrfurilor declarate în vamã are afecte directe asupra taxei pe valoarea adaugatã pe care trebuie sã o achite importatorul. Evaziunea fiscalã se mai realizeazã si din produsele contrafãcute sau introduse ilegal în România, tigãri, alcool, parfumuri. Numai producãtorii de tigarete estimeazã cã evaziunea din tutun se ridicã la 3% din PIB, adicã la 3,6 miliarde de euro. În plus, pierderile bugetului de stat din neplata accizelor si a taxelor pe valoarea adaugatã pentru alcool si bãuturi alcoolice se ridicã la 4,5 miliarde de euro pentru perioada 2003-2010, potrivit organizatiei patronale Garant.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.