INITIATIVÃ Deputatul bârlãdean Tudor Ciuhodaru va depune în Parlament un proiect de act normativ pentru abrogarea Legii 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante de la autovehicule. Deputatul considerã cã forma actualã a Legii 9/2012 impune posesorilor de masini doar o nouã taxã abuzivã si discriminatorie cu impact negativ atât asupra veniturilor cetãtenilor cât si vârstei parcului auto si asupra mediului.
Deputatul PP-DD de Bârlad cere actualilor guvernanti un pachet de mãsuri concrete de protectie a mediului care sã includã facilitãti la achizitionarea de masini mai putin poluante si investitii în infrastructura rutierã. „Timbrul de mediu” reprezintã un ambalaj frumos pentru o nouã taxã auto. Guvernul ne obligã sã plãtim mai mult pentru a fi poluati mai mult. Aceeasi oameni care ne promiteau înainte de alegeri eliminarea oricãrei taxe auto ne golesc astãzi buzunarele printr-o taxã abuzivã si discriminatorie si uitã sã investeascã în drumuri sau sã ofere facilitãti pentru cei care îsi doresc o masinã mai putin poluantã” spune Ciuhodaru.
„Practic, aceastã taxã are doar consecinte negative”
Ciuhodaru mai adaugã cã: „În loc sã stimuleze înnoirea parcului auto, se încurajeazã achizitionarea de masini vechi si poluante non-euro sau euro 1 si 2 la care timbrul de mediu este mai mic decât taxa de primã înmatriculare. La un parc auto de 5,4 milioane de masini, în mare parte îmbãtrânit, având înmatriculate 932 000 de unitãti mai vechi de 20 de ani, 1,3 milioane de unitãti vechi de 6 – 10 ani si doar 640 000 de unitãti de maxim doi ani vechime, consecintele sunt previzibile: România riscã sã devinã debuseul si cimitirul masinilor vechi din întreaga UE si doar în 2012 s-a înregistrat o crestere de circa 85% a înmatriculãrilor de autoturisme vechi. În plus, impactul negativ asupra economiei se datoreazã încurajãrii achizitionãrii de masini vechi având drept consecinte reducerea productiei si comercializãrii de masini noi cu rãsunet global asupra locurilor de muncã si a economiei. Doar în primele sapte luni din 2012 vânzãrile de masini noi au scãzut cu 18,5%, ajungând la 50 003 de unitãti.
Consider cã taxa este discriminatorie pentru cã: functioneazã ca o protectie socialã pentru cei bogati care dau zeci de mii de euro pentru masini puternice care, prin consumul mare, sunt nocive pentru mediu, pentru cã acestia vor plãti mai putin chiar decât cei care achizitioneazã o masinã de oras de mic litraj; taxeazã diferit vehicolele comerciale; taxeazã suplimentar pe cei care au dat în judecatã statul pentru recuperarea taxei de primã înmatriculare plãtita inainte de 2007 pentru masinile euro 3 si 4.” Taxa mai încalcã si normele europene fiind doar o taxã abuzivã ce nu respectã principiul „poluatorul plãteste” iar atacarea în instantã a unei taxe similare (cea de primã înmatriculare) a dus doar la: restituirea acesteia în proportie de 99% din cazuri; neajunsuri generate, la nivelul personalului de executie din institutiile statului, de depunerea „Cererii de restituire a sumelor stabilite de instantele judecãtoresti prin Decizii definitive şi irevocabile” si la nivelul personalului de conducere constând în generarea de costuri suplimentare uriase privind necesitatea înfiintãrii de birouri speciale si angajãrii de personal pentru primirea si solutionarea acestor cereri, precum si obligativitatea plãtii de dobânzi fiscale la banii ce sunt restituiti cãtre persoane si, în unele cazuri, de daune colaterale moratorii sau cheltuieli de judecatã stabilite prin instantã. Nu în ultimul rând, s-a ajuns la imposibilitatea respectãrii termenelor legale de 45 de zile privind restituirea sumelor de bani, ceea ce contravine tuturor normelor de drept român sau comunitar. Acest lucru a ridicat semne de întrebare privind justitia din România datorate necorelãrii normelor legale de timp cu punerea în executare a unei hotãrâri judecãtoresti definitive si irevocabile.”, a mai spus deputatul bârlãdean, dr. Tudor Ciuhodaru.