Presedintele CJ i-a invitat ieri pe deputatii si senatorii ieseni la o discutie despre proiectele Iasului. Doar 11 au facut act de prezenta. In total, presedintele CJ le-a cerut sa se dea peste cap pentru a gasi 400 de milioane de lei pentru proiectele Iasului. Singura sansa ar fi insa doar o eventuala rectificare pozitiva a bugetului national, pentru ca pe proiectul actual de lege nu se mai pot depune amendamente.
Parlamentarii Iasului au dezbatut ieri in zadar ce sume ar trebui alocate suplimentar Iasului de catre Guvern in bugetul de stat din acest an. Dezbaterea organizata ieri de conducerea Consiliului Judetean pe aceasta tema a fost mai degraba o recapitulare a proiectelor judetului, decat un preambul la amendamentele pe care ar trebui sa le aduca deputatii si senatorii din Iasi. Intalnirea a fost convocata dupa ce a expirat termenul limita pentru depunerea amendamentelor. Mai mult, parlamentarilor USL li s-ar fi impus sa nu mai aiba astfel de initiative.
Jumatate din parlamentari au chiulit
Dezbaterea de ieri nu a trezit prea mult interesul parlamentarilor. Dintre cei 23 de alesi ieseni, doar 11 s-au deplasat duminica dimineata la CJ pentru a afla care sunt prioritatile judetului. Chiar daca investitiile Iasului sunt aproape absente in proiectul bugetului de stat din acest an, parlamentarii USL nu au insistat prea mult asupra faptul ca alocarile facute de Guvernul Ponta sunt egale cu zero pentru soseaua de centura, Palatul Culturii, autostrada sau Spitalul Regional de Urgente. Deputatul Anghel Stanciu a remarcat ca sumele obtinute de judetul Iasi pentru drumuri si pentru echilibrarea bugetelor locale sunt aceleasi ca pe timpul guvernarii fostului premier Emil Boc. Astfel, Iasul va primi 11 milioane de lei pentru drumuri, in timp ce Suceava, 13 milioane de lei, iar pentru echilibrarea bugetelor locale, Iasului i s-a alocat suma de 60,7 milioane de lei, fata de Suceava, cu o alocare de 86,8 milioane de lei. Aceasta diferenta urmeaza, conform proiectului de lege a bugetului, sa fie mentinuta cel putin pana in 2016. „Sunt total surprins de faptul ca pentru drumurile comunale si judetene si echilibrarea bugetelor, noii guvernanti au facut copy-paste si au adoptat exact cifrele pe care Guvernul Boc le-a dat in bugetul de anul trecut. Nicio previziune. Ceea ce este surprinzator este ca aceleasi cifre sunt mentinute inca trei ani. Cred ca este de datoria noastra sa punem piciorul in prag si sa intrebam cine face bugetul si cu ce viziune”, a declarat deputatul PSD.
Nu mai este timp de amendamente
Presedintele Consiliului Judetean, Cristian Adomnitei, le-a prezentat alesilor urgentele judetului: modernizarea Aeroportului, proiectul de colectare selectiva a deseurilor, investitiile in spitale si reabilitarea a doua drumuri judetene. In total, deficitul estimat de conducerea CJ in bugetul de investitii al judetului se ridica pentru acest an la 400 de
milioane de lei. In cazul Aeroportului „tradat” de Cabinetul Ponta, conducerea judetului a subliniat ca lucrarile vor continua din fondurile proprii ale insitutiei. In plus, pe 15 februarie ar trebui finalizat studiul de fezabilitate pentru Centrul intermodal de transport, care va fi construit cu fonduri europene. Mai mult, Aeroportul va fi transformat in societate incepand din 2015, astfel ca va putea sa atraga mai multi investitori. „Suntem foarte avansati cu proiectul european privind iesirile de pe pista, spre Aroneanu. Daca se aproba, deschidem urmatorul modul, pentru terminale, eventual in asociere cu un partener privat, pentru ca Aeroportul va fi devenit atractiv. Daca nu gasim un astfel de partener, vom continua investitiile din fondurile pe care le va genera noua pista. Ca societate comerciala, cum va deveni din 2015, dupa ce finalizam pista, Aeroportul va putea obtine credite, garantate cu veniturile proprii. Transformarea in societate este necesara si este un pas pe care il vom face de indata ce finalizam pista”, a declarat Adomnitei. Sperante mari sunt si pentru modernizare a doua tronsoane noi de drumuri din nordul si sud-vestul judetului. CJ vrea sa reabiliteze drumul Iasi-Gropnita-Coarnele Caprei-Belcesti-Scobinti-Siretel-Lespezi, investitie de 24,3 milioane de euro, dar si tronsonul Iasi-Tibanesti-Dagata, care ar costa 23,9 milioane de euro. „Mi-am dorit sa va prezint in formula concentrata ce proiecte avem, sa dati o mana de ajutor acolo unde puteti si sa lasam deschisa calea dialogului”, s-a adresat Adomnitei la finalul prezentarii. Parlamentarii prezenti la dezbatere i-au atras insa atentia asupra faptului ca informarea trebuia facuta inainte de expirarea termenului pentru depunerea amendamentelor la bugetul de stat. Totusi, acestia au apreciat ca vor insista in solicitarile lor. „Chiar daca am avut termen pana ieri (n.r. – sambata), vom face tot posibilul ca aceste amendamente sa se regaseasca pe tabloul bugetului pe 2013″, a spus deputatul Petru Movila. Atat deputatul PDL, cat si parlamentarul de Barlad, Tudor Ciuhodaru, au criticat faptul ca Primaria nu le-a transmis nicio solicitare de fonduri care sa fie prinse in bugetul de stat.