Modernizarea Aeroportului nu va primi niciun leu din bugetul national. Premierul Ponta a invocat faptul ca aeroportul iesean, care apartine CJ, nu este strategic, fiind necesara elaborarea unei legi. Acum doua luni, premierul afirma ca in buget vor fi trecute sume pentru Aeroport. In 2008, Guvernul a alocat bani pentru aerogara, fara a fi nevoie de nicio lege noua. Nu sunt bani nici pentru autostrada Iasi – Tg. Mures, „extrem de necesara si de utila”.
Premierul Victor Ponta a confirmat ieri, in timpul vizitei sale la Iasi, ca doua din cele mai importante proiecte ale judetului Iasi nu vor fi finantate prin bugetul de stat de anul acesta. Proiectul de modernizare a Aeroportului nu a fost inclus nici in acest an pe lista investitiilor, desi solicitari si promisiuni in acest sens au fost facute in mod repetat. Ponta a invocat motive expuse pentru prima data de cand a fost adusa in discutie finantarea pentru Aeroport. Premierul a justificat lipsa fondurilor prin faptul ca aeroportul de la Iasi nu este subordonat Ministerului Transporturilor. „Nu avem inca baza legala. Aeroportul apartine CJ. La Ministerul Transporturilor sunt trecute aeroporturile strategice, iar Iasul, din pacate, nu este printre ele. Probabil va trebui sa modificam legea si sa fie si Iasul ca sa putem sa finantam, pentru ca altfel, nefiind un obiectiv apartinand Guvernului, nu avem voie de finantam. Aeroportul este un proiect intr-adevar necesar, util si important pentru Iasi si pentru toata zona Moldovei, si nu se va face peste noapte. Dar sunt aceleasi probleme de legalitate si de finantare”, a declarat Ponta.
In noiembrie, nu era nevoie de o noua lege
Prim-ministrul Ponta facea promisiuni total diferite acum doua luni, cand a venit la Iasi. Premierul Ponta spunea atunci ca Aeroportul va fi inclus cu siguranta in bugetul de stat. „In mod sigur vreau sa introducem in bugetul de anul viitor o parte din finantarea din Aeroport. Nu pot sa va dau nicio cifra in acest moment pentru ca vreau sa vad un efort cat mai mare de a gasi si alte surse decat bugetul de stat. Vreau sa fiu convins ca proiectul este absolut necesar, sa fie la acea suma”, spunea premierul in campania pentru alegerile parlamentare. Lipsa bazei legale invocata acum de premier nu a impiedicat Guvernul sa aloce in 2008 suma de 10 milioane de euro pentru modernizarea aerogarii din Iasi. „Lumea nu va mai arata la fel ca inainte de 2008 si atunci, toate proiectele pe care vrem sa le facem, se fac mult mai greu decat se faceau atunci”, a justificat premierul. Presedintele Consiliului Judetean, Cristian Adomnitei, nu a dorit sa comenteze situatia, pastrandu-si declaratiile pe care le-a facut in fata multimii adunate in Piata Unirii. „Chiar daca finantarea pentru Aeroport nu se regaseste in proiectul de buget pentru anul 2013, imi pun nadejdea in toata buna-credinta a Guvernului si sper din toata inima ca domnul prim-ministru pe parcursul anului acesta va gasi resursele necesare pentru proiectul de capatai a judetului nostru. Initial, voi dispune inceperea lucrarilor din resurse proprii a primei parti a investitiei, urmand ca Guvernul, in cursul anului 2013, sa sprijine continuarea lui”, a spus Adomnitei.
Autostrazile „fantoma”, date lui Fenechiu
Si finantarea pentru constructia autostazii Iasi – Targu Mures a fost taiata de la bugetul de stat. Mai mult, desi Ministerul Transporturilor a ramas fara proiectele autostrazilor din tara, acest obiectiv a fost lasat in directa gestionare a ministrului Relu Fenechiu. Aceasta deoarece proiectul nu are studiu de fezabilitate si nici macar sursa de finantare. Conform primului studiu realizat de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, constructia autostrazii care leaga Moldova de Transilvania ar costa 9 miliarde de euro. „Sunt cateva proiecte care nu pot fi finantate nici din fonduri europene, nici din bugetul de stat pentru ca nu avem resursele necesare. Exista un studiu de prefezabilitate legat de o austrada care ar fi extrem de necesara si de utila, Iasi – Targu Mures. Daca Fenechiu gaseste o solutie de finantare printr-un parteneriat public-privat, concesiune, merita toate felicitarile din lume”, a mai spus Victor Ponta. Ministerul Transporturilor ar urma sa gestioneze si proiectul autostrazii Sudului, pentru care, la fel, nu exista sursa de finantare.